Recensie: Hendrik Groen – Pogingen iets van het leven te maken

hendrik groen pogingen leven

Mijn eerste recensie gaat over Pogingen iets van het leven te maken, een boek van de fictieve schrijver Hendrik Groen. Nadat ik het eerste hoofdstuk had gelezen in een promotieboekje wilde ik gelijk verder lezen! Lees hieronder of dit enthousiasme terecht bleek te zijn.

‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 81 ¼ jaar’, zo luidt de ondertitel van dit boek. In één zin vat dit perfect samen wat er in de volgende bladzijdes komen gaat: een dagelijkse beschrijving van het leven in een verpleeghuis in Amsterdam-Noord, gezien vanuit de ogen van een bewoner. De schrijver neemt je voor de periode van een jaar mee achter de geraniums, met zowel vreugde als verdriet.

Hendrik Groen is een pseudoniem: de auteur woont zelf niet in een verzorgingstehuis. Zelf zegt hij hierover dat geen zin gelogen is, maar niet elk woord waar is. De situaties waarin de hoofdpersonen terecht komen, zijn dan soms ook te absurd om waargebeurd te zijn. Dit is dan ook niet waar dit boek om draait. Met een flinke dosis humor worden namelijk diverse misstanden in de zorg aan de kaak gesteld. Zonder dat het boek zwaar of belerend wordt, wordt het verhaal van duizenden Hendriks in evenveel verzorgingstehuizen verteld.

Het boek draait niet alleen om het leven in een verzorgingstehuis, maar bovenal om vriendschap. Samen met een stel andere enfants terrible heeft Hendrik namelijk een groepje gevormd, de Oud-maar-niet-dood-club. Tussen hun roddelende en ingedutte medebewoners proberen Groen en zijn vrienden de boel nog één keer goed op stelten te zetten. Hierbij worden ze echter in de weg gezeten door de ongemakken die komen met het ouder worden: mensen gaan achteruit qua gezondheid. Dit wordt dragelijk doordat ze altijd voor elkaar klaar staan, op een positieve en hartverwarmende manier.

Omstebeurt verzinnen ze een uitje. Een luxe diner of een cursus schilderen, jeu de boules of juist golf: ze maken op hun leeftijd nog van alles mee. Dit wordt ze door hun medebewoners, al dan niet door jaloezie of haat, niet in dank afgenomen. Ze hebben hier echter maling aan, de mensen die ruzie maken over een stoel bij de bingo of zich alleen maar druk maken om het weer kunnen hen gestolen worden.

In dit dagboek komen niet alleen de belevenissen van de vriendenclub aan bod, maar ook de persoonlijke verhalen van Groen, het is ten slotte een dagboek. Vanuit zijn perspectief wordt er een hele nieuwe, treurige kant aan het verhaal toegevoegd. Zijn eigen levensverhaal, dat van anderen voor wie hij de steun en toeverlaat is en het verhaal van zijn laat opgebloeide liefde. Dit gevoelige aspect maakt het boek in plaats van een opsomming van anekdotes, een rond verhaal met een diepere laag.

‘Pogingen iets van het leven te maken’ is een grappig, oprecht en gevoelig boek over het leven van een man op leeftijd. Op de laatste pagina, oudjaarsdag, wil je eigenlijk nog helemaal geen afscheid van hem nemen. Je blijft benieuwd naar hoe het hem verder vergaat in onze hoofdstad. Het boek kwam uit het niets en werd een succes, mede dankzij de mystiek rondom de schrijver en het controversiële onderwerp. Lees het en sluit Hendrik in je hart!

Specificaties:

• Titel: Pogingen iets van het leven te maken, Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 ¼ jaar
  • Auteur: Hendrik Groen