Recensie: Chantal van Gastel – Zwaar verliefd!

Featured image Chantal van Gastel is sinds haar debuut ‘Zwaar verliefd!’ in 2008, al gauw een grote naam geworden in de Nederlandse chicklitwereld. Ontzettend slecht dat ik nog niets van haar had gelezen dus! Toen ik het boek tegenkwam twijfelde ik dan ook geen seconde. Hieronder vertel ik of de hoge verwachtingen waar zijn gemaakt.

Isa is op haar jonge leeftijd al werkzaam als dierenarts. Omdat ze altijd druk is geweest met studeren en werken, schoten andere dingen er vaak bij in. Mannen bijvoorbeeld, of koken en sporten. De passie die ze voor haar werk voelt, maakt alles voor haar goed. Maar wat gebeurt er als haar persoonlijke leven en haar beroep zich vermengen? Dat merkt Isa als droomman Ruben met zijn doodzieke hond bij haar in de kliniek komt.

In één klap is Isa verliefd. Maar zo’n knappe vent… Die ziet vast niets in haar. Om daar wat aan te veranderen gooit ze het roer totaal om. Tijdens de laatste shopsessie met haar vriendinnen kon ze in de reguliere winkels geen passende kleren meer vinden, dus er moeten kilo’s verdwijnen. Ze gaat fanatiek aan het sporten, eet gezond en doet alle snoep en koek de deur uit. Langzaam maar zeker begint ze te geloven dat Ruben haar ook leuk vindt. Waarom draaien ze dan zo om de hete brij heen?

Dat beleef je in de razendsnelle chicklit van Chantal van Gastel. Het was nog maar haar debuut, maar dit boek heeft alles wat een romantisch verhaal moet hebben. Hoofdpersonage Isa is ontzettend sympathiek en heeft een interessant beroep dat op natuurlijke wijze door het boek verweven zit. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal beste vriendinnen die niet mogen ontbreken en is er prins op het witte paard Ruben.

De gebeurtenissen wisselen elkaar snel af en zijn eerlijk en herkenbaar. Met veel humor worden alledaagse zaken als eten bij je ouders, een filmmiddag met vriendinnen of een avondje in de sportschool vanzelf bijzonder. Dit is naast de inhoud ook te danken aan de vlotte en luchtige schrijfstijl van Van Gastel.

Het boek in inhoudelijk niet het meest hoogstaand en het plot niet het moeilijkste wat ooit verzonnen is. Is dat erg? Helemaal niet! Juist in deze eenvoud blinkt het boek uit:  Isa zit in ons allemaal. Bovendien voegt Isa’s baan als dierenarts een intelligente dubbele laag toe aan het boek en, ik geef het toe, ik heb met tranen in mijn ogen de verhalen over haar patiëntjes gevolgd.

Het is al een wat ouder boek, maar Zwaar verliefd! is een fantastisch debuut. Ik kan niet wachten om ook de andere boeken van deze schrijfster te gaan lezen. Enorme aanrader om in één ruk uit te lezen in het zonnetje langs het zwembad 😉

Specificaties:

• Titel: Zwaar verliefd!
  • Auteur: Chantal van Gastel
  • Uitgever: The House of Books
  • Datum: november 2008
  • Pagina’s: 256 pagina’s
  • Prijs: €9,99

Zwaar verliefd! kent al twee opvolgers: Zwaar beproefd! en Zwaar verguld! Hierin gaat het verhaal van Isa en Ruben verder. Ik ben zelf erg benieuwd en ga ze gauw lezen!

Er staan alweer een heleboel leuke, nieuwe boeken op de plank dus ik kan niet wachten zaterdag weer een recensie voor jullie te plaatsen. Allereerst is het woensdag echter nog tijd voor het laatste deel van de special Van boekrol tot eBook: hierin zal ik de onderwerpen van afgelopen maand – het leesboek, het luisterboek, de Dwarsligger en het eBook – met elkaar vergelijken. Ik zie jullie dan!

Een gedachte over “Recensie: Chantal van Gastel – Zwaar verliefd!