Recensie: Cami Walker – 29 geschenken

29-geschenkenVia een collega kwam ik in aanraking met dit boek: ik denk niet dat ik het zelf direct uit het schap zou hebben gepakt. Altijd op zoek naar een nieuwe schrijver of leuk genre greep ik de kans om 29 geschenken van Cami Walker te lezen echter meteen aan. Was dit boek ook echt een geschenk uit de hemel? Zelden had ik zulke dubbele gevoelens over een verhaal!

Je zit in de bloei van je leven, hebt een goede baan en een leuke man, maar loopt al een tijdje rond met vage klachten. Uiteindelijk wordt de diagnose Multiple Sclerose (MS) gesteld, een auto-immuunziekte waarbij het lichaam de eigen zenuwen aanvalt. Het overkwam de destijds vijfendertigjarige Cami Walker uit Amerika. In 29 geschenken beschrijft ze in welk diep dal ze viel door haar chronische ziekte, maar bovenal hoe ze hieruit kwam door een ogenschijnlijk simpel concept: het geven.

Dankzij één van haar spirituele mentoren, een Afrikaanse medicijnvrouw genaamd Mbali, komt Walker in aanraking met de 29 dagen geefuitdaging. Het idee is even simpel als doeltreffend: iedere dag iets weggeven, juist dat wat je denkt niet te kunnen missen, zodat je leert te denken in termen van overvloed in plaats van die van schaarste. Juist voor Cami, die door haar ziekte, vooral bezig is met alles wat ze moet missen blijkt het een schot in de roos te zijn. In 29 hoofdstukken neemt ze de lezer mee in de 29 geschenken van haar reis naar een open hart.

Het boek heeft een sterk autobiografisch karakter, op een hele pure manier: niet alleen de positieve momenten worden gedeeld, maar ook die waarop het even minder gaat. Op een hele eerlijk wijze geeft Cami je een kijkje in haar leven, met haar betere en mindere karaktereigenschappen. Dat waardeer ik zeer aan het boek en is helaas niet bij alle uitgaves in dit genre – ik zie het meer als een dagboek, omdat het met name haar spirituele reis volgt – hetzelfde. Het is verder wel een boek dat je enigszins moet liggen: het heeft een hoog spiritueel en alternatief karakter.

Leuk is dat, naast het verhaal van Cami, achterin nog zogenaamde ‘geefervaringen’ van andere personen zijn toegevoegd. Bovendien is er nog een ‘één jaar later’ van Walker zelf en een woordje van Mbali. De laatste pagina’s zijn een dagboekje met voorgedrukte tekst, waarmee je heel gemakkelijk zelf 29 dagen een geefexperiment kunt houden. Elke dag is er ook een tip om je verder te helpen. Het is een gemakkelijke maar ontzettend leuke toevoeging aan het boek, na het lezen van het boek kun je zo direct zelf aan de slag!

Walker bezoekt diverse therapieën, variërend van de eerder genoemde medicijnvrouw tot acupunctuur, waar ik zelf niet direct affiniteit mee heb. Toch wilde ik het boek graag lezen, maar mezelf dan meer focussen op de grote lijnen. Dit is ook zeker mogelijk, maar een groot gedeelte van het verhaal en het beoogde effect van het geven wordt toch aan hogere machten gewijd. Ik geloofde altijd al en ben na het lezen van dit boek nog meer overtuigd dat geven een positief effect heeft op de mens als individu en de mensheid in het algemeen, ik zou er alleen andere verklaringen achter zoeken dan de auteur.

De spirituele instelling van Walker leidt er ook toe dat ze onwaarheden of nog niet bewezen zaken als feiten presenteert, maar ook van allerhande wetenschappelijk bewezen medische kennis als nonsens afschildert. Ik waardeer haar kritische instelling, maar vind dat je het dan wel neutraler zou mogen formuleren. Het gaf het boek ook een enorm negatief karakter: het is natuurlijk prima wanneer je het met bepaalde medische standpunten niet eens bent, maar je zou dit dat op zijn minst respectvol kunnen formuleren. Bovendien was het erg materialistisch en financieel ingesteld, waar ik meer ‘geschenken’ in de vorm van tijd en moeite in gedachten had. Ik vond dit beide enorm jammer: ik had een enorm positief en opbeurend boek verwacht.

Gaandeweg het boek verandert de toon wel enigszins, dit is natuurlijk ook het effect van het geven van geschenken op de hoofdpersoon. Er komen een hele hoop andere mensen aan het woord, waarvan met name Mbali voor mij meer de essentie van het geven raakt. Het boek is interessant om te lezen en leest ook gemakkelijk weg, maar heeft voor mij helaas niet het levensveranderende effect gehad wat bij anderen wel is bereikt. Toch zullen er zeker opmerkingen en tips uit het boek nog eens door mijn hoofd spoken!

• Titel: 29 geschenken
  • Auteur: Cami Walker
  • Uitgever: Aramith