Recensie: Helen Fielding – Cause celeb

NaamloosDe afgelopen weken heb ik een aantal recensies geplaatst van boeken, die me door anderen waren aangeraden. Er is echter nog een belangrijke reden om een boek te gaan lezen: je hebt goede ervaringen met andere boeken van betreffende schrijver of schrijfster. Cause celeb was zo’n boek: na Het dagboek van Bridget Jones en Bridget Jones: The Edge of Reason, was ik ook benieuwd naar deze titel. Ik verwachtte een boek van hetzelfde soort, maar had niet verbaasder kunnen eindigen!

Rosie Richardson werkt op de PR-afdeling van een grote uitgeverij in Londen. Hierdoor bevindt ze zich regelmatig tussen beroemdheden op beruchte feestjes. Één van hen, televisiepresentator Oliver Marchant, wordt via een aantal omzwervingen haar vriend. Of minnaar. Of toch weer vriend. Oliver is ontzettend wispelturig en beheerst het spel van aantrekken en afstoten tot in de puntjes. Tot Rosie het beu is, hem aan de kant zet en met haar vermorzelde hart naar Afrika vertrekt. Daar hoopt ze alles uit haar hoofd te kunnen zetten en nog iets bij te dragen aan de wereld ook.

Eenmaal in Afrika, vindt ze haar draai al gauw. Ze klimt op binnen de organisatie waar ze werkt, heeft een fijne ploeg en denkt amper nog aan haar vroegere bestaan in Londen. In het kamp waar ze gestationeerd is hebben ze het aardig op de rit, voor zover mogelijk gezien de omstandigheden. Totdat een sprinkhanenplaag de oogst van vele duizenden inwoners verpest en al deze monden gevoed moeten worden… Er moet gauw een drastische maatregel worden getroffen. Want hoe kom je in drie weken tijd aan tonnen voedsel? Rosie roept de hulp van haar oude bekende vrienden in, wat natuurlijk niet zonder slag en stoot gaat.

Helen Fielding is natuurlijk met name bekend van haar serie rondom Bridget Jones. Cause celeb is veel minder bekend, maar heb ik uit nieuwsgierigheid vanwege de bekende auteur toch meegenomen. De verrassing had niet groter kunnen zijn: dit boek lijkt in niets op de eerder genoemde chicklit-reeks van Jones. Het begint nog met een standaard verhaal over Rosie en haar vergiftigde relatie met Oliver, maar al gauw worden die hoofdstukken afgewisseld met delen die zich afspelen in Afrika. Van een nietszeggend verhaal over een dramatische liefde, wordt het een hoogstaand en intelligent boek over noodhulp en de derde wereld.

Het boek wisselt zoals eerder gezegd af tussen Londen en Afrika, waar in het begin de verhalen nog samen lopen en zo later ook weer eindigen. Hierdoor krijgt het verhaal diepte: het zegt altijd meer over een situatie als je hem op meerdere momenten en vanuit verschillende oogpunten kunt bekijken. Wat ook voor diepgang zorgt, is een acute kwestie – namelijk de kwestie in Afrika – tegenover het langlopende relatieprobleem.

Veel mensen ervaarden Cause celeb als taai, wat ik me goed voor kan stellen als je een luchtig boek uit de categorie Bridget Jones verwachtte. Dat dit boek zoveel meer is dan dat, zie ik echter als iets positiefs. Dat het boek niet veel meer aandacht heeft gehad en daarmee bekendheid heeft geworven, vind ik dan ook enorm zonde! Het boek is inmiddels twintig jaar oud en beschrijft onder andere een kwestie van maar liefst dertig jaar geleden, het meest schandalige echter is dat we nog steeds met dezelfde problematiek kampen rondom noodhulp.

Helen Fielding laat zichzelf van een hele andere kant zien met Cause celeb. Ze zet een enorm knap boek neer, wat serieuze zaken weet te combineren met luchtige liefdesverhalen – dit alles met een humoristische ondertoon. Het is al een oudje, maar voor wie hem nog niet gelezen is dit het moment dat alsnog te doen!

• Titel: Cause celeb
  • Auteur: Helen Fielding
  • Uitgever: Picador (origineel), Prometheus (Nederland)