Recensie: Sophie Kinsella – Wat spook jij uit?

1001004010953160De vierde week van de themamaand ‘Chicklit’ stond in het teken van de losse titels uit de pen van Sophie Kinsella. Ter ere hiervan een extra recensie over één van deze boeken op de woensdag! Het betreft het boek Wat spook jij uit? – een verhaal met een erg origineel en verrassend plot. Lees hieronder hoe het, ondanks scepsis vooraf, mijn hart won!

Op de begrafenis van haar oudtante, wordt het Lara even te veel en ze hoort stemmen. Of is het echt haar oudtante Sadie die bij haar rondspookt? Ze kan haar rust nog niet vinden vanwege een verdwenen ketting en Lara besluit haar hierbij te helpen. Nog niet gemakkelijk met enigszins vreemde ouders,  een rijke en succesvolle oom, een eigen bedrijfje dat op instorten staat en daar bovenop een net verbroken relatie.

Deze zoektocht leidt haar langs onder andere een verpleeghuis en een kerk met bizarre tussenstops onderweg. Bovendien zorgt de aanwezigheid van haar oudtante voor bijzondere situaties. Een willekeurige man mee uit vragen, dansen in een authentieke charlestonjurk en zich opmaken als een meisje uit de jaren twintig? Lara’s leven wordt een stuk interessanter nu Sadie een stuk van de regie op zich heeft genomen!

Een geestverschijning op een uitvaart: het klinkt in eerste instantie erg ‘zweverig’. Omdat ik een enorme fan ben van schrijfster Sophie Kinsella, ben ik desalniettemin aan het boek begonnen. Gelukkig maar! Het boek draait totaal niet om iemand die stemmen hoort, maar is juist erg nuchter. De toevoeging van een geest die op plekken kan komen die voor andere gesloten blijven zorgt juist voor humor, zowel wanneer ze hoofdpersoon Lara helpt als wanneer ze haar volkomen dwarszit.

De zoektocht naar de ketting van oudtante Sadie is de leidraad van het boek. Aan de hand van dit verhaal komen echter diverse andere onderwerpen aan bod. Één van de best beschreven is het verbreken van een relatie. Lara is net verlaten door Josh en kan dit nog niet accepteren. Het boek geeft de wanhoop die veel mensen voelen wanneer hun relatie tot een einde komt heel treffend weer. Het is herkenbaar en biedt hoop: aan het einde van de tunnel schijnt licht!

Het boek is daarnaast enorm grappig. Wanneer er een soort alwetend personage in een verhaal voorkomt, worden situaties al gauw flauw. Het gevaar is dat het onrealistisch wordt, alles kan zomaar. Hoewel een geest ook niet het toppunt is van werkelijkheid, wordt ze alleen ingezet als het iets toevoegt aan het verhaal. Aan de ene kant de komische situaties, aan de andere kant ook zeker situaties waarbij Lara het even erg warm krijgt. Deze laatst genoemde situaties zijn voor de lezer natuurlijk minsten zo komisch!

Het is weer een echte chicklit van Sophie Kinsella, als je er eenmaal in begonnen bent kun je niet anders dan verder blijven lezen. Een origineel verhaal en plot, personages waar je gemakkelijk sympathie voor voelt en komische situaties:  na een dipje bij haar vorige boek ‘Ken je me nog?’ is Kinsella met ‘Wat spook jij uit?’ weer helemaal terug!

• Titel: Wat spook jij uit?
  • Auteur: Sophie Kinsella
  • Uitgever: The House of Books