Recensie: Mariëtte Middelbeek – Crash

9200000009896457Mariëtte Middelbeek is niet alleen bekend van chicklits zoals Crash, ook heeft ze een aantal jeugdthrillers op haar naam staan. Een naam die ik telkens weer voorbij zag komen! Vandaar dat ik nieuwsgierig raakte en een boek van haar kocht. Hieronder vertel ik wat ik er van vond, maar om alvast een tipje van de sluier op te lichten: een volgend boek van haar staat al in de kast!

Net getrouwd, de familieboerderij die je samen met je man gaat runnen helemaal ingericht naar jullie smaak en een kindje op de planning: Daphne heeft het helemaal voor elkaar met haar geliefde Maarten. Het noodlot slaat echter toe en Maarten komt om bij een auto-ongeluk. Daphne verliest in één klap al haar zekerheden en probeert de gaten op te vullen met wijn. Dat dit slechts een tijdelijke oplossing is ontdekt ze echterook, waarop Daphne besluit haar jeugddroom alsnog te gaan verwezenlijken.

Die jeugddroom is het avontuur opzoeken in de grote stad. Daphne voegt de daad bij het woord, zoekt een leuk appartementje en verhuist naar Amsterdam. Ver weg van de herinneringen aan Maarten, maar ook ver weg van haar vertrouwde omgeving en hechte familie. Gelukkig ontwikkelt ze al gauw een goede vriendschap met haar huisbaas Judy en collega Liz. Maar dan doet ze een ontdekking die haar leven opnieuw op zijn kop zet…

Als je aan chicklits denkt, denk je aan humor en romantiek. Een boek wat begint met het overlijden van de echtgenoot veranderen in een verhaal waarin lachen en liefde centraal staan, was dan ook een onderwerp waarbij ik mijn wenkbrauwen optrok. Toch is Mariëtte Middelbeek er absoluut in geslaagd op natuurlijke wijze een transitie plaats te laten vinden van verdriet naar berusting. De onderwerpen en gebeurtenissen spelen in op de actualiteit en zijn erg invoelbaar. Voor een boek waarbij het grootst mogelijke verdriet en het grootst mogelijke geluk zo dichtbij elkaar staan, is dit erg knap gedaan.

Verder volgt het boek een beproefd recept: het zit boordevol open deuren en ook de ontknoping zie je al van kilometers ver aankomen. De ruggengraat van het boek zorgt dus niet voor verrassingen. De diverse losse verhaallijnen zijn echter leuk gevonden en zorgen voor voldoende humor, maar zeker ook emotie. Alles bij elkaar wil je dus wel doorlezen om te weten hoe het Daphne vergaat.

Het is een boekje wat lekker wegleest, niet te dik en niet te dun, snel en gemakkelijk. Dat is ook precies wat ik van een boek in dit genre en op basis van de flaptekst verwachtte. Absoluut geen hoogdravende literatuur dus, maar dat is ook nergens voor nodig. Dat bij een boek duidelijk is wat je te wachten staat, maar het je toch nog op bepaalde fronten weet te verrassen is wat mij betreft veel belangrijker!

• Titel: Crash
  • Auteur: Mariëtte Middelbeek
  • Uitgever: Uitgeverij Marmer Boeken BV