Recensie: Saskia Noort – Terug naar de kust

Maria, moeder van twee kinderen van evenveel vaders, raakt opnieuw zwanger van Geert. Hij is depressief gebruikt veelvuldig drank en drugs. Ze wil dit leven niet meer voor haar kinderen en besluit een abortus te ondergaan. Ze praat er met niemand over, toch vindt ze op een dag een kaart in de brievenbus van iemand die weet van haar abortus en er allerminst blij mee is. Als dit nog maar het begin blijkt te zijn van steeds angstaanjagendere bedreigingen aan haar adres, grijpt ze haar spullen bij elkaar en vlucht met haar kinderen naar haar geboortedorp.

Daar komt ze terecht bij haar zus Ans, de enige persoon waarbij ze terecht kon ondanks hun slechte band. Ze zijn volslagen tegenpolen van elkaar: waar Maria altijd de losbandige van de twee was, was Ans slim en rustig. Toch is er ook onrust in het leven van Ans, haar man is onder vreemde omstandigheden verdwenen. Ondertussen blijft Maria’s stalker haar leven dwarsbomen, maar niemand gelooft haar. Tot ze Harry, een vriend van Ans haar man ontmoet.

Deze debuutroman van Saskia Noort werd gelijk een bestseller en is zelfs verfilmd met niemand minder dan Linda de Mol in de hoofdrol. Het was het begin van een goede carrière die onder andere de eveneens goed verkochte De Eetclub en Debet voortbracht. Toch vond ik het boek niet erg bijzonder. De personages hebben de ellende waarin ze verzeild zijn geraakt grotendeels aan zichzelf te danken, hooguit de kinderen die het slachtoffer zijn van de egoïstische ouders wekken sympathie op.

Daarnaast is het plot enorm doorzichtig. Al na een bladzijde of tien is duidelijk wie er achter de bedreigingen zit, terwijl dit niet de bedoeling is en het boek juist draait om de vraag wie Maria dit allemaal aandoet. De combinatie van personages die niet invoelbaar zijn en een overduidelijke dader leidt er toe dat het verhaal nooit echt spannend wordt, ondanks de op zichzelf angstaanjagende gebeurtenissen.

Ik was erg benieuwd naar dit boek omdat het een enorme hit is geweest, helaas viel het me persoonlijk dus tegen. Desalniettemin wil ik haar andere boeken nog een kans geven, aangezien het verhaal an sich goed bedacht is en het ook zeker niet vervelend is om te lezen. Het is de moeite hem tussendoor eens te lezen, maar verwacht geen bloedstollende en verrassende thriller.