Recensie: Sophia Lowell – Glee: Het Begin

Ik was er na onder andere Love Actually een beetje huiverig voor: een boek dat geschreven is op basis van een serie of film. Toen ik tegen het boek van de bekende Amerikaanse jeugdserie Glee aanliep, zette ik deze bezwaren echter aan de kant. Met zo’n mooie glimmende voorkant kon ik hem moeilijk laten staan: deze moest ik lezen! Tevens is het een boek van uitgeverij Moon, een bekende speler in het jongerensegment. Ik had nog nooit een boek van hen gelezen, dat wilde ik ook nog graag. Twee vliegen in één klap!

Glee: Het Begin is precies wat de titel doet vermoeden. Dezelfde spelers op hetzelfde toneel: de Glee-club (groep jongeren die meedoet aan zang- en danswedstrijden) op de McKinley High School in Lima, Ohio. Daar is het natuurlijk niet te doen, naar New York willen we! Diverse scholieren dromen van een doorbraak, allemaal op hun eigen manier en om hun eigen redenen. Daarvoor zullen ze echter hun krachten moeten bundelen. In dit boek, wat een voorloper is van de serie, zien we hoe ze dit doen!

Het verhaal waar het in het boek om draait is dan ook het opnieuw op de kaart zetten van deze Glee-club. Dit wordt gedaan aan de hand van het grootste evenement van het jaar: het eindejaarsbal of ‘prom’! Voordat het echter zo ver is komen ze een hoop beren op de weg tegen en worstelen ze met persoonlijke problemen. Weten ze alles recht te zetten voor het oog van de gehele school, of gaan ze genadeloos af?

De sfeer van het boek lijkt erg op die in de serie. Bij vlagen erg melig, maar toch met een serieuze ondertoon waarmee belangrijke boodschappen luchtig worden overgebracht op het grote publiek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan homoseksualiteit en racisme. Dit zijn zaken die hier dan misschien bespreekbaar zijn, maar aan de andere kant van de oceaan lang niet altijd! Om dit zo over te brengen is erg knap, geschreven taal is toch een heel ander medium dan beeld en geluid.

Ik heb niet veel op het boek aan te merken. Het is goed geschreven voor een boek op basis van een serie en is bovenal precies wat je er van zou verwachten. Het is geen slechte parodie op de serie, maar juist door het losstaande onderwerp een oprechte aanvulling. Naast deze prequel is er overigens nog een boek, De Uitwisseling, wat dus weer een op zichzelf staand verhaal is en geen beschrijving van wat je al eerder hebt gezien!

Het boek is, denk ik, met name leuk als je bekend met de serie. Je hebt dan al meer een gevoel bij de personages en bent ook meer geïnteresseerd in hun levens voordat je ze op televisie leerde kennen. Als je de serie nog niet kent is het echter ook goed te begrijpen. Voor de echte Gleeks een enorme aanrader om hun kennis compleet te maken, voor anderen wellicht een leuke introductie met deze hitserie!

Geplaatst in: Home