Recensie: Anđelko Vuletić – Wraak

Featured imageWakker worden met een mailtje in je inbox of je een boek wilt recenseren: altijd leuk! In dit geval ging het om het boek ‘Wraak’ van Anđelko Vuletić van Uitgeverij KLIN (Kroatische Literatuur In Nederland), wat in de beschrijving een soort Ik ben Pelgrim meets De honderdjarige man die uit het raam klom en verdween leek – maar dan met de heftige ondertoon van oorlogen. Komisch maar toch leerzaam, ik was zeker geïnteresseerd!

Een begrafenis. Voldoende belangstelling, maar wie de mensen zijn? Wellicht één van de mensen door wie ze vroeger gemarteld zijn, maar dan vermomd, denkt de hoofdpersoon. Hij wil, na al die jaren, nog wraak nemen op hen – zodat hij niet als lafaard sterven zal. Hij weet, met enige moeite, drie anderen te overtuigen om op zoek te gaan naar de mensen die hun leven voorgoed hebben veranderd.

Wraak gaat over een groep voormalige gevangenen, die hun vroegere folteraar willen wreken. Zij zijn echter stuk voor stuk niet de jongste meer, dus zullen dit moeten doen met alle ongemakken die dit een dergelijke leeftijd met zich meebrengt. Bovendien slaat de twijfel constant toe: moeten ze dit wel doen? In Wraak lees je de weg die de groep bewandeld en de overwegingen die ze daarbij maken, leiden tot een eind dat niemand aan zal zien komen.

Wraak is geen standaard boek. Allereerst niet wat betreft het onderwerp, maar meer nog qua schrijfstijl. Het boek kwam in 2009 al uit in de oorspronkelijke taal, Kroatisch, maar is pas dit jaar uitgegeven in het Nederlands. Ik heb me gedurende het lezen vaak afgevraagd: hoe zou dit in het Kroatisch beschreven zijn? Als ik de taal machtig was, had ik het boek graag ook onvertaald gelezen!

Ik vroeg me dit af vanwege de eerdere genoemde schrijfstijl. Het deed me het meest denken aan de teksten die ik moest vertalen en lezen toen ik op een blauwe maandag Latijn volgde. De bewoording is erg activerend en naar buiten gericht, alsof de hoofdpersoon een groep mensen toespreekt in plaats van een informeel gesprek voert met drie oude bekenden. Deze zinsbouw maakt dat je niet door het boek heen kunt sjezen zoals bij dertien-in-een-dozijn boek waarbij je de volgende zin al kunt gokken. Deze natuurlijke rem is echter alleen een gelukje, hierdoor heb je alle kans stil te staan bij de vele mooie en diepe zinnen die dit boek rijk is.

Het was zeker een heftig boek. Oorlog is oorlog, dat kun je niet mooier maken dan het is. Denk daarbij de beschreven marteltechnieken en je kunt zelf bedenken: dit boek gaat binnenkomen. Ik vond het daarom wel goed eens zo’n boek te lezen. Je kunt je kop niet in het zand blijven steken voor al het onrecht dat er in de wereld bestaat. Van de oorlog in Sarajevo en daarnaast natuurlijk ook de andere oorlogen die al sinds jaar en dag in die gebieden woeden, velen voordat ik überhaupt geboren was, wist ik echter nog niet zoveel af.

Wraak is geen boek voor het grote publiek. Ik denk dat veel mensen het gauw aan de kant leggen: onderwerp te zwaar, leest niet lekker weg voor het slapen gaan, et cetera. Ik hoop echter dat mensen het boek toch een kans willen geven. Het is een waardevolle toevoeging aan de algemene kennis van velen en wat mij betreft een kennismaking met de Kroatische literatuur die smaakt naar meer. Verandering van spijs doet eten, toch?

• Titel: Wraak
  • Auteur: Anđelko Vuletić
  • Uitgever: Uitgeverij KLIN