Recensie: De Fanclub – Goran Tribuson

kaver-e-pub-colorNa een eerdere fijne samenwerking waarin ik Wraak van Anđelko Vuletić mocht recenseren, kreeg ik weer een mailtje van KLIN. Deze jonge uitgeverij die Kroatische literatuur naar Nederland brengt heeft namelijk weer een nieuwe schrijver onder haar vleugels genomen en dat is niemand minder dan Goran Tribuson. Hij is al jaren een begrip in Kroatië en heeft al vele boeken geschreven. Één daarvan is De Fanclub die ik vandaag zal bespreken en meer proze beslaat, twee andere boeken waarvan de recensie binnenkort online zullen komen zijn dan weer afkomstig uit de serie over het wel en wee van politie-inspecteur Banić. Totaal verschillende genres dus en daarmee voor ieder wat wils!

De Fanclub speelt in de tweede helft van de twintigste eeuw, een tijd waarin de klap van de oorlogen nog nadreunt en Kroatië nog lang niet alles op de rit heeft. Het vertelt de verhalen van een groep mannen in deze tijd, allemaal anders maar ook hetzelfde – namelijk bezig hun leven op de rit te krijgen én te houden. En dat is niet gemakkelijk in zulke tijden, waarin men op papier vrij is maar in de realiteit wel beter weet.

Dit wordt besproken aan de hand van korte anekdotes, die absoluut grappig zijn, maar toch wel degelijk een serieuze ondertoon en boodschap hebben. De verhalen wisselen elkaar snel af waardoor je de aandacht er gemakkelijk bij houdt, er zit absoluut snelheid in het boek en dat is meer mijn stijl dan paginalange karakteropbouw. De karakteropbouw zit hem nu in de vele verschillende verhalen die je over hen te horen krijgt en hoe zij in elk van deze handelden, wat in mijn ogen vaak meer zegt dan een beschrijving van hoe iemand is. Nu kun je zelf oordelen.

Daarnaast… Bij het lezen van de introductie ging er misschien al een belletje rinkelen wat in de vorige alinea over korte, komische maar toch ook serieus anekdotes, alleen maar harder werd. Mensen uit een lager milieu die op proberen te klimmen en daarover vertellen aan de hand van verhalen van vroeger, kennen we dat niet ergens van? Ik herkende het wel en zelfs uit één van mijn meest favoriete boeken ooit: De helaasheid der dingen van Dimitri Verhulst. Het zijn beide rauwe boeken, met een hoop humor word je met je neus op de feiten gedrukt. Waar het boek van Verhulst met name over armoede en de uitzichtloosheid van een laaggeboren bestaan gaat, krijgt De Fanclub nog een extra dimensie met het recentere oorlogsverleden van Kroatië. KLIN geeft hierbij zelf aan dat het herkenbaar moet zijn voor ‘nieuwe Nederlanders’ en hoewel ik natuurlijk niet voor hen kan oordelen, kan ik me dat wél heel goed voorstellen.

Over de Kroatische schrijfstijl heb ik in de vorige recensie al het één en ander verteld. Het deed me toen denken aan de cadans van de Latijnse teksten die ik op de middelbare school moest vertalen en dat is iets wat ik ook in De Fanclub weer herken. Omdat het Nederlands de meeste naamvallen al lang geleden de deur uit heeft gedaan is dit even wennen tijdens het lezen, maar je merkt wel weer waarom er ooit naamvallen waren. Je kunt zoveel meer zeggen, zoveel kleine nuances in een tekst leggen. Ik vind dat de taal en de zinnen er mooier op worden, maar het kost wel meer moeite en concentratie tijdens het lezen, zeker gedurende de eerste pagina’s. Waar ik normaal boeken binge-lees, lees ik de Kroatische boeken dan ook meer in stukje. Even een pagina of tien, twintig en dan weer wat anders.

Met een mooie mix tussen serieus en humoristisch, diepgang en snelheid vond ik De Fanclub weer een geslaag boek van KLIN. En wat kijk ik uit naar de komende misdaadboeken, wat natuurlijk al helemaal in mijn straatje past! Wil je ook graag iets van KLIN lezen? Kijk eens op http://kl-in.eu/, dan komt dat helemaal goed. Van De Fanclub komt binnenkort zelfs een ePub uit – ideaal voor op vakantie! En weet je wat helemaal leuk is? Er komt binnenkort een kinderboek van KLIN aan! Het heet ‘Ze denken dat we nog klein zijn’ en via de nieuwsbrief kun je je als twaalfjarige opgeven om het manuscript al te lezen én naar eigen inzicht te verbeteren en krijgt nog een gaaf t-shirt cadeau ook – is dat niet cool? Meer informatie vind je in de nieuwsbrief op de site. Opgeven kan via info@kl-in.eu.

Geplaatst in: Home